“Still standing” to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca – w tym wypadku okolic dawnego obozu KL Płaszów. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noa Eshkol przygotowanej przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowanej w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu. Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, “Still standing” stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia, zwłaszcza w miejscach związanych z trudną pamięcią? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii? Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – “Still standing” eksperymentuje z tworzeniem obrazów do interpretacji dla obserwatorów. Badając relacje przekształcone w fizyczne działanie, stara się być w ciągłym ruchu od przeszłości do teraźniejszości, od tego, co indywidualne do tego, co zbiorowe.
“Still Standing”
Pomysł: Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska
Choreografia i performance: Weronika Pelczyńska, Monika Szpunar
Wykład/głos: Aleksandra Janus, Monika Szpunar
Realizacja nagrania audio: Grzegorz Dąbek
Operatorzy kamery: Aleksandra Janus, Sławomir Szpunar
Montaż wideo i dźwięku: Aleksandra Borys
Fotografia: Klaudyna Schubert
Produkcja: FestivALT; Centrum w Ruchu
Projekt zrealizowano we współpracy z Fundacją Allianz Kulturstiftung,
przy wsparciu finansowym Dutch Jewish Humanitarian Fund i Fundacji Rozwoju Teatru ‚NOWA FALA’