Loader

Wystawa “Lepsza ja” w Zachęcie jest refleksją na temat współczesnej kultury indywidualizmu, jej przyczyn, efektów i skutków ubocznych. Składa się z działań, performansów, treningów i warsztatów z udziałem publiczności, a jej przestrzeń stanie się sceną, siłownią, salą do jogi i gabinetem terapeutycznym oraz miejscem rozmowy. Sale galerii nie będą służyć prezentacji obiektów sztuki, wypełnią je ludzie i działania.

 

Siedziba Centrum w Ruchu to korytarz i dwie sale lekcyjne w budynku byłego gimnazjum. To miejsce dla choreografii powołane i prowadzone przez twórców. Przestrzeń #SPA nawiązuje do niego. Zaś w ramach tej letniej rezydencji Centrum w Ruchu odkrywa dla wzroku to, czego zwykle zobaczyć nie można. W Centrum w Ruchu odbywa się praca, która jest efemeryczna, może wydawać się enigmatyczna, pozostaje niewidoczna, a więc trochę nie istnieje. W #SPA jej status zmienia się. Zapraszamy widza, by wszedł do pracowni-studia, gdzie zobaczy dziejącą się w czasie rzeczywistym pracę. Nie są to gotowe spektakle, których kształt jest konsekwencją szeregu wcześniejszych wyborów, ale zdarzenia rozwijające proces choreograficzny. W #SPA zapraszamy do towarzyszenia, podglądania i uczestniczenia w stwarzaniu ciał, ruchu, zdarzeń. Do wejścia w przestrzeń prób, praktyk i rozmów — po to, aby zobaczyć unikalny performans; moment, w którym pomysły zaczynają się materializować i istnieć. Jego pozostałości być może znajdą swoje miejsce w „produkcie końcowym”, czyli spektaklu, ale on sam nigdy się nie powtórzy. W #SPA ważny jest relaks, zniesienie barier, rozmycie granic między widocznym i niewidocznym. Rozluźnijmy ciało, rozluźnijmy oczekiwania, rozluźnijmy wyobraźnię. Siedem uczestniczących w wystawie choreografek otwiera niewyczerpane i nieograniczone bogactwo choreograficznych światów i metodologii.

Harmonogram i  opis działań:
 

Renata Piotrowska-Auffret
* Warsztaty fitness „Love Exercises” dla matek z dziećmi w wieku od pół do półtora roku.
Czy chciałabyś wrócić do formy po porodzie, mieć więcej siły do podnoszenia, przenoszenia i trzymania swojego malucha, a jednocześnie nie masz z kim go zostawić w domu? Przyjdź z niemowlakiem na zajęcia — te warsztaty są stworzone dla was! Podczas zajęć uczestniczki będą wzmacniać ogólną kondycję ciała, ze szczególnym uwzględnieniem pracy mięśni, a niemowlaki „wystąpią w roli” naturalnych ciężarków. Jednocześnie, ćwiczenia skonstruowane są w taki sposób, że będą zabawą dla mam i ich dzieci.
*Praktyki performatywne do nowego spektaklu.
„Spektakl, nad którym obecnie pracuję, to druga część trylogii dotyczącej wielkich słów i fenomenów obecnych w naszym życiu: śmierci, miłości, wolności. Premiera zaplanowana jest na grudzień 2017. Podczas wystawy w Zachęcie chciałabym razem z zaproszonymi gośćmi podzielić się z odwiedzającymi kilkoma materiałami, będącymi zalążkami potencjalnych scen powstającego spektaklu. Interesuje mnie fizyczność miłości — jej reprezentacje, zjawiska i kontrowersje wokół. Miłość seksualna, rodzicielska, bezwarunkowa i ich doświadczenia graniczne. Przyjdź, a my zrobimy Ci dobrze! Akceptacja, afirmacja, relacja. Tego potrzebujesz tak jak my.”

 

Iza Szostak
*Cykl warsztatów tanecznych dla seniorów „Inhalatorium”.
„Inhalatorium” to miejsce wypoczynku, ale i kolektywnego wysiłku. Morski mikroklimat Inhalatorium o każdej porze roku skutecznie relaksuje, niwelując przemęczenie. Wygodne leżaki i wyciszające słodko-gorzkie rytmy muzyki gwarantują przyjemny odpoczynek. Podczas warsztatów będziemy uczyć się m.in. poppingu w zwolnionym tempie, czyli stylu tańca hip-hop, który polega na szybkim spinaniu i rozluźnianiu mięśni. Znajdziemy czas na śpiewanie piosenek, a może nawet chóralne wycie. Dominować będzie jednak cisza, a komunikacja potoczy się bezgłośnie poprzez wymianę kart à la flirt towarzyski.
*Performans „Inhalatorium”, z udziałem seniorów, współpraca: Kuba Słomkowski.

 

Maria Stokłosa
*Otwarte próby oraz performans „Wychodząc od działania” z udziałem „świadka” – fińskiej performerki i choreografki Maiji Reety Raumanni
„Wychodząc od działania” to projekt, którego czas trwania nie jest zamknięty w jednym pokazie. Czterdzieści performansów, które artystka wykona od maja do grudnia 2017 dla publiczności od jednego do stu widzów, będzie odbywać się w różnych miejscach w Warszawie — w galeriach, muzeach i teatrach. Punktem wyjścia dla projektu jest praktyka improwizacyjna amerykańskiej choreografki Meg Foley — Action is Primary. Stokłosa sięga po nią, aby zderzyć ją z nowym nastawieniem i zainteresowaniami, w innym miejscu niż to, w którym po raz pierwszy próbowała praktyki Foley. Zaprasza do procesu inne artystki oraz widzów. Regularne prezentacje są równoznaczne z ewolucją pracy, czyli pojawiania się nowych zasad, tematów oraz pytań. Wychodząc od działania to wprowadzenie ciała w ruch, to katalizator, w którym tożsamość, stany emocjonalne, taniec i wyobraźnia podlegają transformacji i destabilizacji. Tematem przewodnim Wychodząc od działania w Zachęcie będzie przyjemność.
Choreografia i wykonanie: Maria Stokłosa, we współpracy z rzeźbiarką Alicją Bielawską, dramaturżką Eleonorą Zdebiak i zaproszonym „świadkiem” — Maiją Reetą Raumanni.
*Warsztaty „Fake Healing (niby-uzdrawiania)”
„Fake Healing” to zestaw zasad grupowego niby-uzdrawiania, inspirowany metodami pracy takich artystów jak Valentina Desideri, Jennifer Lacy, Keith Hennessy i Peter Pleyer.

 

Magdalena Ptasznik

*Praktyka performatywna „Uncannings”
Współpraca: Vala Foltyn, Natalia Oniśk, Justyna Stasiowska.
Praktyka „Uncannings” to fragment projektu badawczego będący zarazem działaniem performatywnym. Angażując się w „Uncannings”, dajemy sobie czas, by patrzeć na inne ciało oraz obserwować siebie patrzących. Pozwalamy uwadze luźno dryfować, a czasem manipulujemy nią, śledząc, jaki ma to wpływ na to, co widzimy. Wychodząc od patrzenia, nasze działania podążają za wszystkim tym, co ono wyzwala: zmysłowym odczuciem, skojarzeniem, wyobrażeniem, informacją, pragnieniem, impulsem. Materializując wrażenia i wyobrażenia, generujemy płynne obrazy cielesności. Bawiąc się możliwościami plastycznej transformacji, wprowadzamy zmiany. Działamy w tymczasowym zawieszeniu, w przestrzeni odessanej z obiektywnego czasu i dystansu.
*Warsztaty „Ciało stwarzane przez uważność”
Warsztaty są zaproszeniem do współudziału w praktyce performatywnej „Uncannings”. Przed uczestnikami otworzymy nasz warsztat — działania, które proponujemy, oparte są na improwizacji, skupiają się na kontakcie z innym ciałem, pracy z plastycznością wytwarzanego obrazu, tworzeniu wspólnej kompozycji. W „Uncannings”, w atmosferze rozluźnienia i zabawy, tworzymy przestrzeń dla korzystania z indywidualnej wyobraźni dotyczącej cielesności i odkrywania jej.

 

Ramona Nagabczyńska
*Otwarte próby i performans na podstawie autorskiej praktyki tanecznej Kalejdoskop ze spektaklu More. 
W swojej pracy Ramona Nagabczyńska często stosuje systemy ruchowe, które nie mają ustalonych kolejnych gestów, ale też nie wynikają z wyborów poszczególnych performerów, lecz z logiki pewnego kinetycznego systemu. Praktyka choreograficzna Kalejdoskop również opiera się na tych założeniach. Performans ma formę duetu. Jego utopijnym założeniem jest podporządkowanie ciał i myśli idealnemu porządkowi, którego forma uzgadniana jest na bieżąco. Podkreśla rozdźwięk między zakładającą idealne podobieństwo intencją choreograficzną a realnością ciał, które pozostają różne. Powstaje trashowa, analogowa wersja transhumanizmu. Performans nawiązuje do projektu Pandrogyne Genesisa P-Orridge’a i jego partnerki Lady Jaye Breyer oraz technologii Neuralink Elona Muska. współpraca i współwykonanie: Magda Jędra

 

Karolina Kraczkowska
*Warsztaty „Nużysz mnie. Estetyka nudy”
Nuda często kojarzy się negatywnie. Współczesność utożsamia nudę ze stratą czasu. Co wydarzy się w momencie, kiedy pozwolimy sobie na przeżywanie nudy? Celebrowanie nudy. Pochwała nudy. Pełne zaangażowanie w nudę. Czy praktyka nudy będzie potrafiła wpłynąć na nasz sposób postrzegania upływu czasu? Czy stanie się preludium do kreatywnego działania? Czy będzie kluczem do głębszego samopoznania? Wymogiem uczestnictwa w warsztatach jest chęć i możliwość wyłączenia telefonu komórkowego.
*Otwarte próby performansu „Nużysz mnie. Estetyka nudy”
Nigdy wcześniej przymiotnik „nudny” nie pojawiał się w tekstach krytyki artystycznej tak często jak w odniesieniu do sztuki minimalizmu i popartu. Performans oparty będzie na parametrach estetyki nudy wykorzystywanych przez artystów wpisujących się w te nurty, tj. reprodukcji, imitacji, repetycji, trwania. Performans będzie mało oryginalny, powściągliwy w emocjach, minimalistyczny, nie będzie przekaźnikiem subiektywnej i ekspresywnej treści, nie będzie aspirował do wyrażania unikatowej interpretacji i wizji świata, nie będzie wirtuozerski. Czy cierpliwe doświadczanie nudy w sztuce będzie potrafiło wzbudzić niespodziewane i nieoczekiwane emocje u widzów?

 

Agnieszka Kryst
*Otwarte próby i performans „Partytura 2.0”
Koncepcja: Agnieszka Kryst; Współpraca: Katarzyna Sikora, Mateusz Atman
„Partytura 2.0” to praca powstała w oparciu o praktykę ruchową, w której kluczową rolę odgrywa proces transformacji — ciągłego przekształcania, minimalizowania i wyolbrzymiania, zniewalania i uwalniania na poziomie pojedynczego gestu i emocji. Praktyka uważności pozwala dostrzec najmniejszą zmianę i rozłożyć ją na czynniki pierwsze. Nieustanna konstrukcja i dekonstrukcja, nawarstwianie i redukowanie ukazuje ciało jako przestrzeń gry nieskończonej ilości znaczeń i emocji.
*„Superbohaterowie tańczą” przeznaczone dla rodzin z dziećmi w wieku 4-7 lat.
Biorące udział w warsztatach rodziny, poprzez ruch, partnerstwo, swobodę poruszania się, zabawę oraz wspólne tworzenie układu choreograficznego będą budowały niepowtarzalne więzi zarówno między sobą, jak i z pozostałymi uczestnikami zajęć. Podczas zajęć skupimy się na współpracy, nauce rozumienia i akceptacji innych, budowaniu zaufania oraz relacji z innymi dziećmi. Pokażemy, że taniec może być nie tylko świetną zabawą, ale również sposobem na wyrażanie się, opowiadanie, wzajemnie porozumiewanie się.

Centrum w Ruchu #SPA: Summer Performing Arts

Artystki Centrum w Ruchu #SPA: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Magdalena Ptasznik, Marysia Stokłosa, Iza Szostak

Projekt przestrzeni: Zuza Golińska

Foto: Bartosz Górka